Visuaalinen markkinointi
75% ihmisen ympärillä esiintyästä informaatiosta tulee näköaistin kautta. Kuluttajat tekevät havaintoja yrityksestä ja sen tuotteista visuaalisen markkinoinnin kautta. Visuaalinen markkinointi havainnollistaa yrityksen identiteettiä ja tuotteita. Sen tavoitteena on vahvistaa asiakkaan ostohalua, visualisoida yrityksen arvoja ja palvelukulttuuria. Se rakentaa yritysmielikuvaa ja vahvistaa tuotekuvaa. Visuaalinen ilme rakennetaan aina toimialan mukaan. Eli eri toimialoille sopii hieman erilainen tyyli. Esimerkiksi elintarvikealalla logot ovat usein värikkäitä ja sisältävät usein piirretyn näköisiä kuvia. Tämänkaltaiset logot eivät sopisi hienostuneille kosmetiikkamerkeille. Laadukkaiden kosmetiikkamerkkien logot ovat usein yksi värisiä ja siroilla fonteilla kirjoitettuja. Logon lisäksi visuaalisen ilmeen perusratkaisuja ovat kirjoitustyyppi, värit ja muodot, sekä verbaalinen linja kuten slogan.Kuvassa Oulualisen Reissumies leivän logo. Kuvan lähde |
Kuvassa kosmetiikkasarja Guerlainin logo. Kuvan lähde |
Visuaalisen markkinoinnin käyttökohteisiin kuuluu monia eri elementtejä, kuten myymälän esillepanot ja värimaailma, sekä näyteikkunat ja muu sommittelu. Suomessa kosmetiikkaliikkeiden tuotteiden esillepanot tehdään tuotesarjakohtaisesti. Hyllyjärjestykset noudattavat aina päämiehen haluamaa linjaa ja sommittelut tehdään annetun ohjeen mukaan soveltamatta. Tuotteet ovat samassa järjestyksessä kaikissa myymälöissä, jolloin visuaalinen ilme noudattaa samaa tyyliä kautta linjan.
Kosmetiikkaliikkeet päättävät omat sisustuksensa, valaistuksensa ja näyteikkunansa. Näissä kuitenkin nähdään hyvin samankaltaista linjaa Suomessa. Valot ovat usein melko kirkkaita ja kalusteet usein lasipintaisia, kevyitä ja siroja. Myös erilaiset messut, promootiot ja tapahtumamarkkinointi kuuluvat visuaalisen markkinoinnin käyttökohteisiin.
Kosmetiikkaliikkeet päättävät omat sisustuksensa, valaistuksensa ja näyteikkunansa. Näissä kuitenkin nähdään hyvin samankaltaista linjaa Suomessa. Valot ovat usein melko kirkkaita ja kalusteet usein lasipintaisia, kevyitä ja siroja. Myös erilaiset messut, promootiot ja tapahtumamarkkinointi kuuluvat visuaalisen markkinoinnin käyttökohteisiin.
Visuaalisen markkinoinnin suunnittelussa on pyrittävä
luomaan kokonaisvaltaisia elämyksiä kuluttajille ja tuomaan visuaalisuudella
esille yrityksen ja tuotteiden identiteettiä. Visuualisuus on tärkeä osa markkinoinnin kokonaisuutta. Ja onkin tärkeää, että kaikki markkinointiviestinnän elementit tähtäävät samaan tavoitteeseen: positiiviseen yrityskuvaan ja kilpailuedun saavuttamiseen.
Teimme luennolla ryhmätyön, jonka tavoitteena oli havainnollistaa visuaalinen markkinointi käytännössä. Tehtävänantona oli
suunnitella yritys sekä sen visuaalinen markkinoinnin kokonaisuus. Ryhmässä minun lisäkseni oli myös portfolion toinen tekijä, Sofia sekä lisäksi Miia.Y ja Anniina.M.
Tuntitehtävän toteutus, kuva otettu itse |
Suunnittelimme kosmetiikkaliikkeen, joka myy kosmetiikkatuotteita ainoastaan miehille. Logo oli yksinkertainen ja pelkällä mustalla kirjoitettu yrityksen nimi ja piirretty miehen hahmo silinterihattu päässä. Yrityksellä olisi muiden kosmetiikkasarjojen lisäksi keskihintainen private label-sarja. Sarjan tuotteet olisivat yksinkertaisia tyylikkäitä tuotteita. Tuotepakkauksissa käytettäisi mustaa ja harmaasävyjä ja niissä käytettäisiin logoa isosti. Kanta-asiakaskortit olisivat mustia, joissa yrityksen logo olisi valkoisella. Yrityksen liiketilat suunnittelimme moderneiksi ja miehekkäiksi, joihin tunnelmaa toisi nahkasohva, tuotekatalogi iPadissa, tummat kalusteet sekä tiiliseinä. Kauppakeskuksissa liiketilan paikka pyrittäisiin valitsemaan niin, ettei liikkeestä tule akvaariomainen olo, vaan tunnelma olisi liikkeessä sopivan intiimi ja rauhallinen. Sopivalla valaistuksella ja tuoreella musiikilla liike olisi sopivan miehekäs, mutta hienostunut. Osallistuimme tällä liike-idealla myös Kipinä-tapahtuman ideakilpailuun ja tulimme kilpailussa toiseksi.
-Elina Leppäkorpi
-Elina Leppäkorpi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti