Värit
Kun halutaan luoda jonkinlainen mielikuva ja vaikutelma
yrityksestä, on tärkeää valita väri erittäin tarkasti.
Väri on olennainen osa yrityksen
graafisesta suunnittelua ja se saattaa muodostua eräänlaiseksi yrityksen
tunnisteeksi. Hyvänä esimerkkinä tässä toimii esimerkiksi Fazerin sininen,
josta se tunnistetaan.
Värin valinta tulee kulkea käsi kädessä yrityksen brändin ja
imagon kanssa ja sen luoma vaikutelma tulee olla sama kaikissa kohtauspisteissä.
Värejä ei voi ajatella mustavalkoisesti, sillä ne ovat
monimuotoisia kommunikaatiokainoja, jotka saattavat herättää voimakkaita
tunteita tai välittää yrityksestä tietoa.
Värit ovat myös kulttuurisidonnaisia, mikä tarkoittaa käytännössä
sitä että esimerkiksi Suomessa
saatavan kevyt maidon tunnus, sininen on tarkoittaa Iso-Britanniassa täysmaitoa
ja toisinpäin. Värillä saattaa siis olla erilaisia merkityksiä kulttuurista
riippuen.
Rauhoittava ja puhdas vihreä on paljon käytetty väri esimerkiksi luomukosmetiikassa. Kuvan lähde |
Tavaramerkki
Tavaramerkki on sellainen merkki, jonka avulla se voidaan
yhdistää kyseiseen yritykseen. Tällainen merkki voi olla esimerkiksi jokin
sana, iskulause, väri tai tuoksu. Tavaramerkkiä tulee käyttää
elinkeinotoiminnassa ja sen avulla esimerkiksi kuluttajat pystyvät erottamaan
kyseisen yrityksen tuotteet muista vastaavista. Merkin tulee voida muodostaa
tavaramerkki ja se tulee voida esittää graafisesti. Tavaramerkin haltijalla on
yksinoikeus tämän tuotteen/palvelun tuottamiseen, mikä tarkoittaa sitä muut
eivät saa sitä käyttää, eikä sitä muistuttavia merkkejä saa käyttää.
Värit, tuoksut ja äänet tavaramerkkinä
Tavaramerkillä on siis kolme ehdotonta
rekisteröintiedellytystä. Merkin tulee voida muodostaa tavaramerkki ja se tulee
voida esittää graafisesti. Kuten
jo edellä mainitsin, merkin on tarkoitus erottaa tuotteet/palvelut
kilpailijoiden vastaavista.
Äänimerkkejä ajatellen, nuottien ja nuottiviivastojen tulee
olla katsottu tarpeeksi graafisiksi esityksiksi. Värien tulee olla yksilöity
kansainvälisillä värikoodeilla ja niiden yksinoikeus myönnetään, mikäli väri on
tullut tutuksi (Fazerin sininen). Tuoksut eivät ole yhtä helposti
selitettävissä ja tunnistettavissa tavaramerkeillä. Tuoksua ei voida havaita
näköaistein, joten kuvaus annetaan aina graafisesti, sanallisesti tai näiden
yhdistelmänä. Tuoksujen
rekisteröinti saatetaan myöntää, mikäli yritys myy tuoksujaan jollakin tietyllä
tuoksulla ja kuluttajat oppivat tuntemaan juuri tästä kyseisen tuotemerkin. Tuoksua ei ole
kovin helppo rekisteröidä, joten yrityksen kannattaa usein suojata pakkaus ja
muu ulkoasu.
Sommittelu ja tuotteiden esillepano
Sommittelu tarkoittaa
eri voimien, kuten värien ja materiaalien saattamista tasapainoiseen ja
sopusointuiseen tilaan. Sommittelussa ei ole aina kyse pelkän tasapainon etsimisestä, vaan siinä
saattaa olla kyse jonkin elävän vaikutelman syntymisestä, missä jännitys ja
tasapaino ovat oikeassa suhteessa sekä vaihtelevuudesta.
Sommitteluun vaikuttaa muun muassa pinnan rakenne ja miten
eri värit istuvat siinä. Valo
vaikuttaa myös ratkaisevasti sommitteluun. Mainoksissa käytetään usein myös erilaisia viivoja
esimerkiksi mainoksen kehystäjänä, joten niiden suunnat ja paksuudet ovat
merkittäviä seikkoja.
Neliö mainoksissa on suosittu muoto. Neliöllä pystyy ikään
kuin kehystämään kuvan, jolloin lävistäjät toimivat eräänlaisina
”voimakeskuksina", jotka vievät katseen neliön kulmiin. Neliö on toisaalta
melko mielikuvitukseton, mutta toimiva. Neliöllä pyritään kohdistaa katse
neliön sisään, joten muun mainoksen sommittelussa pyritään huomioimaan se niin
etteivät ne ole liian huomiota herättäviä.
Myös kolmiot ja ympyrät ovat mainoksissa paljon käytettyjä.
Myös kolmiot ja ympyrät ovat mainoksissa paljon käytettyjä.
Ympylämäinen vaikutelma kiinnittää huomiota mainokseen. |
Tuotteiden esillepano
Tuotteiden esillepano on tärkeää. Tuotteet sijoitetaan myymässä helposti ja vaivattomasti
löytyviin paikkoihin. Esillepanossa huomioidaan asiakaskierto ja hyllyn päädyt
toimivat eräänlaisina tehopisteinä, joissa näkee usein esimerkiksi
kampanjatuotteita.
Vaikka somistus usein jäljittelee tietynlaista kaavaa,
oleellista on kuitenkin omaperäisyys, selkeys, huomiota herättävät ja
kiinnostavat värit sekä valo.
Esillepanojen tulee olla kauteen ja teeman sopivia, esimerkiksi jouluna näkee paljon punaista, hopeaa ja kultaista sekä paljon valaistuja esillepanoja
Esillepanojen tulee olla kauteen ja teeman sopivia, esimerkiksi jouluna näkee paljon punaista, hopeaa ja kultaista sekä paljon valaistuja esillepanoja
Esimerkki jouluisesta näyteikkusta. Kuvan lähde |
Tärkeää esillepanossa on tietenkin sen näkyvyys ja se että
se herättää ylipäätään kiinnostusta.
Hyllykorkeudet vaikuttavat kuluttajien huomioarvoihin.
Silmien yläpuolella olevat tasot, kiinnittävät usein heikosti huomion, kun taas
silmien tasossa olevien tuotteiden huomioarvo on selkeästi parhain. Tuotteet saattavat olla
myös käsien tasossa ja lattiatasolla, joka soveltuu esimerkiksi raskaammille
tuotteille.
Esillepanossa tulee kiinnittää huomiota houkuttelevuuteen,
jossa runsaus on valttia. Asiakasta houkuttelee aina enemmän runsas
myyntipöytä, kuin vajaan näköinen asettelu.
Tässä kirjoituksessa on käsitelty tuntien materiaaleja
-Värit ja muodot
Lähteinä käytin tuntien oppimateriaalia (PowerPoint). Lainasin lisäksi kirjan: Värit havaintojen maailmassa, Arnkil Harald, 2008.
Lisäksi selasin erilaisia sisustuslehtiä saadakseni tekstiin ideaa.
-Sofia Nenonen
Tässä kirjoituksessa on käsitelty tuntien materiaaleja
-Värit ja muodot
Lähteinä käytin tuntien oppimateriaalia (PowerPoint). Lainasin lisäksi kirjan: Värit havaintojen maailmassa, Arnkil Harald, 2008.
Lisäksi selasin erilaisia sisustuslehtiä saadakseni tekstiin ideaa.
-Sofia Nenonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti