Marketing mix
Teimme luennolla ryhmätöitä tutustuaksemme
markinnointimixiin. Markkinointimix on markkinoinnin kilpailukeinojen
kokonaisuus ja se on alunperin jaoteltu 4P-malliin. Kokonaisvaltaisuuden vuoksi
tämä 4P-malli ei välttämättä enään riitä kuvaamaan markkinoinnin kilpailukeinoja, joten sitä
voidaan täydentää kolmella uudella tekijällä: People eli ihmiset, physical
evidence eli fyysiset merkit, ja process eli prosessit.
Kuvan lähde |
Product eli tuote tai palvelu
Tuote on tärkein osa markkinointimixiä. Koko muu markkinointi
rakentuu sen ympärille. Tuotteen on vastattava kuluttajan
tarpeita ja haluja. Kuluttajan arvioivat tuotetta yleensä kolmen tekijän
kautta: tuotteen ominaisuudet ja laatu, palvelutavat ja niiden laatu sekä
hinta. Tuotteen differoinnilla eli erilaisamisella saadaan tuote erottumaan
kilpailijan tuotteesta. Differoinnille on paljon erilaisia tapoja, kuten muoto,
ominaisuudet, räätälöinti, laatu, kestävyys ja muotoilu. Kilpailuetua saadaan
myös lisäämällä palvelua tuotteen ympärille, kuten esimeriksiksi
kunnossapitopalvelu, tuotteen asennus, asiakkaan koulutus.
-
Price eli hinta
Tuotteen hinta on kilpailukeinojen osa,
joka tuo liikevaihtoa. Tuotteen hinnoittelupäätökset ovat usein monimutkaisia, sillä
hintaa määrittäessä otetaan huomioon muut kilpailukeinot. On otettava huomioon
valmistuskustannukset, logistiikkakutsannukset, jakelukanavat. Hintaa
määrittäessä on myös mietittävä mitä kuluttaja on valmis maksamaan kyseisestä
tuotteesta. Mikäli tuote on differoitu onnistuneesti, tuotteen hinnoittelu
helpottuu.
-
Place eli myyntipaikka tai saatavuus
Saatavuudella tarkoitetaan ostotilaisuuden
aikaansaamista. Sen tarkoituksena siis on, että asiakas ja tuote kohtaavat. Tuotteen
tie alkuperäiseltä valmistajalta loppujen lopuksi kuluttajalle on monivaiheinen
asiakassuhteiden ketju. Tämän ketjun muodostavat valmistaja, välittäjä ja
lopullinen ostaja. Kosmetiikassa tuote valmistetaan tehtaalla, josta se
kuljetetaan Suomen maahantuontiin. Maahantuonnista se myydään
kosmetiikkatuotteita myyviin yrityksiin, jossa myymälän henkilökunta myy
tuotteen lopulliselle asiakkaalle. Tässä ketjussa kosmetiikan myyjä toimii asiakkaan viestin viejänä. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että maahantuonnin ja kosmetiikkamyyjän välillä on viestintää puolin ja toisin. Suomessa tämä hoidetaan kokemukseni mukaan erittäin hyvin.
Tuotteen saatavuudella aikaansaadaan myös tuotteen imagoa. Joillakin kosmetiikkabrändeillä on valikoimassa sellaisia tuotteita, joita myydään ainoastaan muutamassa ison tavaratalon kosmetiikkaosastolla. Tämä luo mielikuvaa siitä, että tuote on niin ainutlaatuinen, että se halutaan hankkia, vaikka matka liikeeseen olisi pitkä. Tällaisten tuotteiden kohdalla usein myös mielihyvän tunne on ostotilanteessa korkeampi. Saatavuuden rajallisuudella varmistetaan se, että tuotteiden esillepanot ovat kunnossa ja tuotteita myyvä henkilökunta on koulutettu spesifisti. Vastaavasti massalle tarkoitetut tuotteet löytyvät erikoisliikkeiden lisäksi marketeista, lähikaupoista ja kioskeilta, tarkoituksena saada tuotteita joka puolelle myyntiin ja näkyville. Tällaisen tuotteen osto tehdään helpoksi asiakkaalle.
Tuotteen saatavuudella aikaansaadaan myös tuotteen imagoa. Joillakin kosmetiikkabrändeillä on valikoimassa sellaisia tuotteita, joita myydään ainoastaan muutamassa ison tavaratalon kosmetiikkaosastolla. Tämä luo mielikuvaa siitä, että tuote on niin ainutlaatuinen, että se halutaan hankkia, vaikka matka liikeeseen olisi pitkä. Tällaisten tuotteiden kohdalla usein myös mielihyvän tunne on ostotilanteessa korkeampi. Saatavuuden rajallisuudella varmistetaan se, että tuotteiden esillepanot ovat kunnossa ja tuotteita myyvä henkilökunta on koulutettu spesifisti. Vastaavasti massalle tarkoitetut tuotteet löytyvät erikoisliikkeiden lisäksi marketeista, lähikaupoista ja kioskeilta, tarkoituksena saada tuotteita joka puolelle myyntiin ja näkyville. Tällaisen tuotteen osto tehdään helpoksi asiakkaalle.
-
Promotion eli markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnällä tarkoitetaan yrityksen ulospäin kohdistuvaa viestintää. Siihen kuuluu mainonnan lisäksi myynninedistäminen, suhdetoiminta, tieodottaminen ja myyntityö. Näistä kerrotaan myöhemmissä teksteissä tarkemmin lisää.
-Elina Leppäkorpi
Markkinointiviestinnällä tarkoitetaan yrityksen ulospäin kohdistuvaa viestintää. Siihen kuuluu mainonnan lisäksi myynninedistäminen, suhdetoiminta, tieodottaminen ja myyntityö. Näistä kerrotaan myöhemmissä teksteissä tarkemmin lisää.
-Elina Leppäkorpi
Tästä olenkin joskus kuullut. Meillä markkinointiporukka varmasti töissä puhunut. Tuotekehitys alkaa pian, joten ollaan varmasti paljon näiden asioiden ääressä sitten päätösvaiheessa. Kiitos kattavasta kirjoituksesta.
VastaaPoistahttps://www.defour.fi/palvelut