Mielikuva markkinointi ja brändi
Kosmetiikan myyntiin liittyy olennaisesti mielikuvamarkkinointi. Kosmetiikka tuotteet herättävät kuluttajissa tunteita ja ostopäätöksiä tehdään mielikuvien perusteella. On selvää, että imagotyö on keskeistä markkinoinnin kannalta. Imagolla tarkoitetaan mielikuvaa, joka ihmiselle muodostuu tietojen, kokemusten ja tuntemusten summasta. Sen rakentaminen on tietoisten ratkaisujen tekemistä, joiden avulla luodaan merkille vetovoimaa. Yrityksen olisi hyvä nähdä imago päämääränä ennen markkinoinnin toimintaratkaisuja. Tässä täytyy muistaa, että imagoratkaisujen tulee sopia valitun segmentin arvomaailmaan. Imagon perusratkaisuihin liittyy myös yrityksen/tuotteen visuaalinen ilme. Mikään logo, fontti tai slogan ei ole sattuman kauppaa. Kaikki nämä luodaan ja suunnitellaan tarkasti imagolle sopiviksi. Mielikuvien muodostuminen asiakkaalle on prosessi eli se on jatkuvaa muutosta. Mielikuviin vaikuttaa muun muassa yrityksen mediaviestintä ja muu vuorovaikutus.
Brändillä tarkoitetaan tuotemerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta. Sen arvo muodostuu nimen tai logon tunnettavuudesta, siihen liitetyistä mielikuvista sekä asiakkaiden uskollisuudesta. Brändiä ei luoda mainonnalla vaan sen rakentaminen ja ylläpitäminen ovat vuosien työtä monella eri osa-alueella, kuten tuotekehityksessä ja henkilöstön koulutuksessa. Brändätyt kosmetiikkasarjat tarjoavat laadukkaita tuotteita, joihin kuluttajat luottavat.
Tämä aihe on mielestäni erityisen kiinnostava ja halusin siihen lisää näkemystä ja ammattilaisen mielipiteitä. Tämän vuoksi tein haastattelun Dior Suomen Brand Managerista, Tiia Salmiosta.
Olen saanut häneltä luvan julkaista haastattelun blogissamme.
Haastattelu:
1. Kerro
lyhyesti työstäsi. Miten olet päätynyt nykyiseen asemaasi? Millaista
osaamista työssäsi tarvitaan?
Työni Dior
Suomen Brand Managerina on hyvin monipuolista ja vaihtelevaa. Olen vastuussa
markkinoinnin lisäksi myös mm. myös PR:stä, avainasiakkaista, esillepanoista,
budjetoinnista, erilaisesta raportoinnista sekä monesta muusta asiasta.
Olen työskennellyt
kosmetiikan parissa pitkään mm. Stockmannilla selektiivisen kosmetiikan sekä
päivittäiskosmetiikan, semi-selektiivisten sarjojen ja kampaamotuotteiden
sisäänostajana sekä YSL:n Brand Managerina, joten minulle on karttunut
monipuolista kokemusta erilaisista tehtävistä sekä vähittäiskaupan että
kosmetiikan maahantuonnin parista. Kosmetiikkabusineksen monipuolinen
ymmärtäminen on työssäni erittäin tärkeää.
2. Mediassa on
herännyt viimeaikoina paljon keskustelua kosmetiikan mainonnasta ja sen harhaanjohtavuudesta.
Mitä mieltä sinä kosmetiikan ammattilaisena olet kosmetiikan mainonnasta?
Jokaisella
brändillä on oma mainonnan linjansa. Dior noudattaa mainonnassaan
kansainvälistä linjausta sekä sääntöjä.
3. Miten koet
kosmetiikkamarkkinoinnin erot Suomessa ja ulkomailla (esim. Ranskassa)?
Diorin osalta
noudatamme kansainvälisiä markkinoinnin ohjeistuksia, jotka ovat yhtenäiset
joka maassa. Toki joitakin maakohtaisia eroavaisuuksia toisinaan ilmenee, mutta
koska päästrategiamme on sama, on myös markkinointi yhteneväistä monilta
osin.
4. Olen
havainnut Dior-tuotteiden mainoskasvojen nuorentuvan. Onko Dior
mielestäsi pyrkinyt nuorentamaan kohderyhmäänsä tarkoituksellisesti ja jos
on, niin miksi?
Diorilla on
kampanjoissaan käytössä vahvoja, ajankohtaisia ja tunnettuja kasvoja kuten
esim. Charlize Theron (J'adore-tuoksu), Natalie Portman (Miss Dior -tuoksut,
Diorskin Star -meikkivoide, Rouge Dior Baume -huulipuna), Sasha Lush
(look-kokoelma), Eva Herzigova (Capture Totale -linja) ja Robert Pattinson (Dior
Homme -tuoksut). Etenkin tuoksu- ja meikkipuolella Dior houkuttelee tietoisesti
mainonnassaan myös nuorempia kuluttajia, kun taas ihonhoidossa on viimevuosina
keskitytty aikuisempiin kuluttajiin.
Dior brändinä
tarjoaa kuitenkin valikoimassaan tuotteita laajalle kohderyhmälle ja eri
ikäisille kuluttajille.
5. Miten itse kuvailisit Dioria brändinä?
Dior on brändinä vahva, tunnettu ja arvostettu Ranskalainen luksusmerkki, jolla on pitkä historia. Dior on saanut alkunsa Monsieur Christian Diorin perustamana jo vuonna 1947 ja ensimmäinen kosmetiikkatuote oli Miss Dior -tuoksu.
Nykypäivänä
Dior on moderni ja monipuolinen kosmetiikkabrändi, jolla on vahva yhteys Diorin
muotitaloon sekä viimeisimpiin trendeihin, historiaa unohtamatta. Dior on
innovatiivinen kosmetiikkatalo, joka keskittyy vahvasti tuotekehitykseen tuoden
jatkuvasti markkinoille uusia, innovatiivisia tuoteuutuuksia. Vuosien varrella
Dior on uudistunut sekä uudistanut tuotevalikoimaansa onnistuneesti vastaten
kuluttajien vaatimuksiin ja tarpeisiin. Diorin tuotevalikoima koostuu neljästä
kategoriasta: naisten tuoksuista, miesten tuoksuista, meikistä ja ihonhoidosta,
eli voidaan sanoa, että brändillä on neljä tukijalkaa. Kaikkiin kategorioihin
panostetaan ja niitä kehitetään jatkuvasti.
Dior panostaa
vahvasti myös koulutukseen, palveluun sekä asiakaskokemukseen myyntipisteissä.
Asiantunteva, erinomainen asiakaspalvelu onkin Diorin yksi kulmakivistä.
6. Oma kokemukseni Diorista brändinä on erittäin vahva ja
arvostettu. Kuinka sinun mielestä Dior on
onnistunut vuodesta vuoteen hallitsemaan brändin laadukasta
imagoa?
Dior on
vaalinut brändi-imagoaan vuosikausien ajan tekemättä kompromisseja.
Brändistrategian noudattaminen jokaisessa maassa ja jokaisella tasolla takaa
tasalaatuisen brändi-imagon ympäri maailman. Tuotteiden
laatuun panostetaan myös vahvasti jokaisessa kategoriassa.
7. Onko sinulla ammatillisia esikuvia tai innoittajia?
Jokaisessa
työpaikassani ja työtehtävässäni olen päässyt tekemään töitä erilaisten
kosmetiikan rautaisten ammattilaisten kanssa ja oppinut heiltä todella paljon.
Nimiä tarkemmin mainitsematta, olen kiitollinen monelle kollegalle, esimiehelle
ja yhteistyökumppanille, joiden kanssa olen saanut tehdä töitä ja samalla
kehittää osaamistani. - Elina Leppäkorpi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti