Mainonta
Käsittelimme mainontaa kurssin aikana usealla eri luennolla.
Kurssi materiaalin lisäksi olen tutustunut muutamaan kirjaan, sekä havainnoinut oman työkokemukseni kautta mainontaan liittyviä asioita. Aiheena mainonta on hyvin laaja,
joten olen jakanut sen teksteissäni useampaan osaan. Ensin käsittelen mainonnan perusasioita ja sen jälkeen mainonnan sääntöjä. Lopuksi pureudun vielä mainonnan medioihin sekä sissimarkkinointiin. Olen ottanut teksteihin mukaan esimerkkejä myös käytännöstä.
Mainonta on markkinoinnin näkyvin keino ja sen tehtävänä
on toimia informaation lähteenä. Se viestii kohderyhmälle tuotteesta
mielenkiintoisella tavalla, jotta tuote havaitaan, muistetaan ja osataan
yhdistää yritykseen. Mainonnan tehtävänä ei ole ainoastaan lisätä myyntiä vaan
lisätä myös tunnettavuutta. Mainokset vaikuttavat huomaamatta meihin jokaiseen.
Päivän aikana meitä vastaan tulee satoja mainoksia, mutta kuinka moin loppujen lopuksi
tiedostaa nähneensä niitä niin paljon tai miten miten ne ovat vaikuttaneet
omiin ostopäätöksiin? Onnistunut mainos ei välttämättä meidän mielestä ole
hyvä, se saattaa ärsyttää tai jopa inhottaa. Mainoksen tavoitteen on herättää meissä tunteita. Mainonta pohjautuu markkinointisuunnitelmaan joka määrittää
tavoitteet myyntimäärinä ja kannattavuutena. Mainossuunnitelma lähtee aina
liikkeelle tavoitteesta. Kohderyhmä on keskeinen osa mainonnan suunnittelua, se
määrittelee mainosvälineet, mainoksen sanoman ja mainokset visuaalisen ilmeen. Mainonnan täytyy olla ajankohtaista ja noudattaa yrityksen arvoja.
Esimerkkinä olen valinnut tähän kaksi eri mainosvideota samasta hajvuedestä. Ensimmäinen video on Dior Homme- tuoksun mainosvideo neljän vuoden takaa, jolloin Jude Law toimi tuoksun mainoskasvona. Video on suunnattu mielestäni tyylikkäille aikuisille miehille. Tunnelma videossa on melko hillitty ja sivistynyt.
Dior uudisti tuoksun mainosilmeen 2013 valitsemalla uudeksi keulakuvaksi Robert Pattinssonin. Valinta oli hyvin ajankohtainen, sillä Robert on nyt pinnalla. Uuden videon tunnelma on mielestäni myös huomattavasti nuorempi, rohkeampi ja räväkämpi. Uskon, että tämän mainosvideon perusteella myös nuoremmat miehet kiinnostuvat tuoksusta ja sen mainoksen luomista mielikuvista.
Tämä esimerkki liittyy osittain tekemääni haastatteluun, jossa kysyin Tiia Salmiolta onko Diorin kohderyhmä muuttunut nuoremmaksi:
"Diorilla on
kampanjoissaan käytössä vahvoja, ajankohtaisia ja tunnettuja kasvoja kuten
esim. Charlize Theron (J'adore-tuoksu), Natalie Portman (Miss Dior -tuoksut,
Diorskin Star -meikkivoide, Rouge Dior Baume -huulipuna), Sasha Lush
(look-kokoelma), Eva Herzigova (Capture Totale -linja) ja Robert Pattinson (Dior
Homme -tuoksut). Etenkin tuoksu- ja meikkipuolella Dior houkuttelee tietoisesti
mainonnassaan myös nuorempia kuluttajia, kun taas ihonhoidossa on viimevuosina
keskitytty aikuisempiin kuluttajiin.
Dior brändinä
tarjoaa kuitenkin valikoimassaan tuotteita laajalle kohderyhmälle ja eri
ikäisille kuluttajille." -Tiia Salmio, Brand Manager Dior Suomi
Mainosbudjetin suuruteen vaikuttavat monen tekijät kuten yrityksen voimavarat, kilpailutilanne ja ostotiheys. Myös tuoteen elinkaarella, asemalla hinnalla ja jakelutiellä on suuri vaikutus budjettiin. Mainosbudjetin määrityksessä voidaan käyttää erilaisia menetelmiä, joista
yleisin on määrätty prosentti edellisen tai tulevan kauden liikevaihdosta.
Mainossanomalla tarkoitetaan että asiakkaalle annetaan lupaus jostain asiasta, jonka hän saa kun käyttää tuotetta. Tämä lupaus tulee olla realistinen, mutta sen tulee herättää voimakkaita mielikuvia, luottamusta sekä erottua kilpailijoista. Mainoksen graafinen sunnittelu ja mainostekstit päätetään usein yhteistyössä mainostoimiston kanssa. Mainostoimistolle annetaan toimeksianto, joka on kirjallinen kuvaus siitä minkälainen mainos halutaan toteuttaa.
Intermediavalinnalla tarkoitetaan mainosvälinevalintaa,
jolla mainossanoma tavoittaa halutut kohderyhmät mahdollisimman tehokkaasti ja
taloudellisesti. Intermediavalinta tehdään median sisällä. Tärkein
valintakriteeri mainosvälineelle on kohderyhmä.
Myös kampanjasuunnittelu on myös tärkeä osa mainontaa. Mainoskampanjat ovat
tietyn ajan mittaisia ja sen toteuttamiseen käytetään useita erilaisia
toimenpiteitä. Esimerkiksi erikoisliikkeissä ja tavaratalojen
kosmetiikkaosastoilla on usein käynnissä jonkun tietyn tuotemerkin kampanja.
Selektiivisellä puolella käytetään harvemmin suoria alennusprosentteja,
tyypillisempää on se että tiettyjen tuotteiden ostajat saavat tuotelahjan.
Tälläiset kampanjat ovat usein muutamien vikkojen mittaisia ja niiden
tavoitteena on tuoda tuotetta näkyville ja tehostaa myyntiä kampanja-ajalla.
Kampanjan täytyy sopia yrtiyksen imagoon, sillä vahvoilla brändeillä imagon ylläpito on tarkkaa, ja noudattaa usein kansainvälisiä markkinoinnin ohjeistuksia.
Kosmetiikkamainonnassa suosituksi mainoskanavaksi ovat nousseet erilaiset blogit. Blogien kautta markkinointi on monivaiheinen tapahtumaketju. Blogin ylläpitäjät testaavat tuotteita ja kertovat blogeissaan niiden käytöstä, toimivuudesta ja arvioivat niitä oman kokemuksensa mukaan. Todella moni kuluttaja tekee ostopäätöksiä tietoisesti bloggajien mielipiteiden mukaan. Blogien elämänmakuinen tapa kertoa tuotteesta on usein kuluttajaläheistä joka saa kuluttajia vakuuttumaan. Blogeja lueataan paljon ja se on hyvä ottaa huomioon yritysten medianäkyvyydessä.
Lehtimainonnan osuus koko Suomen mediapotista on hieman laskenut. mutta lehdet ovat silti edelleen käytetyin media kosmetiikan mainonnassa. Kosmetiikka yritykset käyttävät suurimman osan aikakausilehtien mainostilasta. Se, missä lehdessä kannattaa mainostaa ja millä tavalla määräytyy jälleen kerran tuotteen ja sen kohderyhmän mukaan. Täytyy muistaa, että mainonta on pitkäjänteistä, eikä yhdellä mainoksella tehdä ihmeitä. Lehtimainoksen teko on tarkkaa ja sen näkyvyyteen vaikuttaa moni tekijä. Sijainti oikealla vai vasemmalla aukeamasta katsottuna, otsikko, kehykset, valokuvat ja teksti. Pelkän mainoksen suunnittelu ei riitä, on myös mietittävä sopiva slogan tai mainosteksti. Hyvä slogan jää kuluttajien mieleen ja ilmentää tuotteen kilpailuetua. Lehdessä mainostaminen on hinnakasta, mainokset toisto ja koko ovat toisiinsa kääntäenverrannollisia. Mikäli toistoa lisätään, on mainoksen kokoa pienennettävä. Useat kosmetiikkayritykset panostavat koko mainosbudjettinsa muutamaan isoon aikakausilehti mainokseen.
Olen törmännyt seuraavaan tutkimukseen aikaisemmissa kouluprojekteissani ja mielestäni tämä sopii myös tämän aihealueen alle kun puhutaan mainoksista. Kyseessä on James Breezen tekemä "You look where they look"- tutkimus, josta selviää mihin ihmisen katse kiinnittyy katsoessaan mainoskuvaa.Tutkimuksen apuna on käytetty katseenseurantajärjestelmää, jonka avulla seurattiin 106:en koehenkilön silmänliikkeitä heidän katsoessaan seuraavaa kuvaa.
TV-mainokset muistetaan hyvin ja ne herättävät paljon keskustelua. TV-mainonta sopii erityisesti massamarkkinointiin. Suomessa kosmetiikan tv-mainokset mainostavat usein massatuotteita. Tv-mainokset suunnittelussa otetaan huomioon mihin kellonaikaan mainosta näytetään jotta kohderyhmä tavoittaisi mainokset mahdollisimman tehokkaasti.
Video Nivean Guerilla Marketing- tempauksesta
-Elina Leppäkorpi
Esimerkki Lancomen tuotekampanjasta, Kuvan lähde |
Mainonnan säännöt
Kuluttajasuojalain markkinointisäädösten tarkoituksena on
taata kuluttajille totuudenmukainen ja ostopäätöksen kannalta oleellinen tieto.
Mainonnan säännöt ovat EU:n alueella hyvin samankaltaisia. Mainonnan
kansainväliset perussäännöt edellyttävät, että mainonta on hyvän maun mukaista
ja totuudenmukaista ja on myös muistettava rehellisen kilpailun periaatteet. Suomessa
mainontaa ohjaavia viranomaisia ovat: markkinatuomioistuin, kuluttajavirasto
sekä kilpailuvirasto.
Keskuskauppakamarin asettama mainonnan eettinen neuvosto antaa
lausuntoja siitä, onko mainonta hyväksyttävää. Jokainen meistä voi tehdä
mainoksesta valituksen, mutta usein vain räikeisiin tapauksiin puututaan
uhkasakon voimin. Tässä linkki kansainvälisen kauppakamarin
markkinointisääntöihin.
Kosmetiikkamainonta
on hyvin pitkälle mielikuvamarkkinointia. Kuluttajasuojalain mukaan mainosten
tulee kuitenkin antaa markkinoidusta tuotteesta totuudenmukainen kuva. Tähän
liittyi kuitenkin haasteita, sillä mainoksesta saatetaan tehdä
totuudenmukainen, mutta helposti harhaanjohtava.
Linkki |
Mainokset, joissa
mainitaan testituloksia ovat usein harhaanjohtavia. Esimerkkeinä käytetyt
termit kuten ”dermatologinen testi” ”kliininen testi” ”In-vitro testi”.
Kuluttajalle termit eivät kerro sen tarkemmin minkälaisesta testistä on kyse.
Testitulokset esitetään usein niin, että se on mahdollisimman edustava tuotteen
kannalta. Pienissä testiryhmissä saattaa esiintyä ”kiitollisuutta” tuotteita kohtaan,
jolloin itsearvioinneissa koehenkilöt saattavat vastata tuotteen ja yrityksen
edun mukaisesti. Hyvänä esimerkkinä lause ”90% testaajista koki ihonsa
kimmoisampana”. Lause on myyvä, mutta tarkoittaa käytännössä mietittynä ei tarkoita kovin paljon. Sillä minkälaisena kuluttajat kokevat oman
ihonsa, ei ole tieteellisten tutkimusten kanssa mitään tekemistä.
Helsingin sanomat julkaisivat aiheesta mielenkiintoisen lehtiartikkelin 7.10.2014.
Itse henkilökohtaisesti kosmetiikan ammattilaisena en
kuitenkaan kyseenalaista tuotteita koskaan mainosten perusteella. Nämä kaksi asiaa on
osattava mielestäni erottaa toisistaan. Vaikka mainos olisi yliampuva ja
harhaanjohtava, ei se suoranaisesti tarkoita että tuote olisi huono.
Euroopan kosmetiikkateollisuusyritykset ovat sitoutuneet
vastuullisen markkinoinnin periaatteisiin. Tämän tavoitteena on ylläpitää
kosmetiikka-alan mainetta ja pysyä vakavastiotettavana. Tämä ei ole
lainsäädäntöä vaan kyseessä ovat alan itsesäätelyohjeet jotka ovat
kosmetiikkayritysten itse kehittämät. Ohjeet mukailevat EU:n normaalia
ohjeistusta, mutta syventävät asioita kosmetiikan alalla. Ohjeiden periaatteet
keskittyvät seuraaviin asioihin: mainonnan rehellisyys, tuoteväittämien
toteennäyttö, kuvan rehellisyys, suositukset.
Teknokemian sivuilta löytyy linkki liitteeseen vastuullisen
kosmetiikan markkinoinnin itsesäätelyohjeista.
Mainonnan mediat
Perinteisten medioiden, kuten tv, radio, ja lehdet rinnalle
on noussut uusi erittäin tärkeä mainontakanava, internet. Se eroaa muista medioista monella tapaa.
Perinteiseen mainontaan verrattuna verkkomainonta on huomattavasti
kohdistetumpaa ja intensiivisempää. Sitä on helppo päivittää ja muuttaa. Internetmarkkinoinnilla tavoitetaan suuria joukkoja ihmisiä ja se
on hyvin kustannustehokasta. Internetmarkkinoinnin avulla voidaan käydä
interaktiivista dialogia asiakkaan ja yrityksen välillä. Internet
markkinoinnissa on käytettävissä monia erilaisia keinoja ja uusia kehitetään
jatkuvasti.
Käsitteellä
sosiaalinen media tarkoitetaan verkkoviestinympäristöjä, joissa jokaisella
käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja
sisällöntuottaja vastaanottajana olemisen lisäksi. Suosituimpia
sosiaalisia medioita ovat Facebook, Twitter, Youtube, blogit ja
keskustelupalstat. Sosiaalisten medioiden suosion valtava kasvu on pakottanut
yrityksetkin näkymään ja mainostamaan Facebookin kaltaisissa uudenajan
medioissa.
Kosmetiikkamainonnassa suosituksi mainoskanavaksi ovat nousseet erilaiset blogit. Blogien kautta markkinointi on monivaiheinen tapahtumaketju. Blogin ylläpitäjät testaavat tuotteita ja kertovat blogeissaan niiden käytöstä, toimivuudesta ja arvioivat niitä oman kokemuksensa mukaan. Todella moni kuluttaja tekee ostopäätöksiä tietoisesti bloggajien mielipiteiden mukaan. Blogien elämänmakuinen tapa kertoa tuotteesta on usein kuluttajaläheistä joka saa kuluttajia vakuuttumaan. Blogeja lueataan paljon ja se on hyvä ottaa huomioon yritysten medianäkyvyydessä.
Lehtimainonnan osuus koko Suomen mediapotista on hieman laskenut. mutta lehdet ovat silti edelleen käytetyin media kosmetiikan mainonnassa. Kosmetiikka yritykset käyttävät suurimman osan aikakausilehtien mainostilasta. Se, missä lehdessä kannattaa mainostaa ja millä tavalla määräytyy jälleen kerran tuotteen ja sen kohderyhmän mukaan. Täytyy muistaa, että mainonta on pitkäjänteistä, eikä yhdellä mainoksella tehdä ihmeitä. Lehtimainoksen teko on tarkkaa ja sen näkyvyyteen vaikuttaa moni tekijä. Sijainti oikealla vai vasemmalla aukeamasta katsottuna, otsikko, kehykset, valokuvat ja teksti. Pelkän mainoksen suunnittelu ei riitä, on myös mietittävä sopiva slogan tai mainosteksti. Hyvä slogan jää kuluttajien mieleen ja ilmentää tuotteen kilpailuetua. Lehdessä mainostaminen on hinnakasta, mainokset toisto ja koko ovat toisiinsa kääntäenverrannollisia. Mikäli toistoa lisätään, on mainoksen kokoa pienennettävä. Useat kosmetiikkayritykset panostavat koko mainosbudjettinsa muutamaan isoon aikakausilehti mainokseen.
Olen törmännyt seuraavaan tutkimukseen aikaisemmissa kouluprojekteissani ja mielestäni tämä sopii myös tämän aihealueen alle kun puhutaan mainoksista. Kyseessä on James Breezen tekemä "You look where they look"- tutkimus, josta selviää mihin ihmisen katse kiinnittyy katsoessaan mainoskuvaa.Tutkimuksen apuna on käytetty katseenseurantajärjestelmää, jonka avulla seurattiin 106:en koehenkilön silmänliikkeitä heidän katsoessaan seuraavaa kuvaa.
Katseenseurantalaitteella saatu tulos esitettynä graafisesti. Punaisella alue, johon osui eniten katseita. Värittömät alueet jäivät ilman katseita. Kuvan lähde |
TV-mainokset muistetaan hyvin ja ne herättävät paljon keskustelua. TV-mainonta sopii erityisesti massamarkkinointiin. Suomessa kosmetiikan tv-mainokset mainostavat usein massatuotteita. Tv-mainokset suunnittelussa otetaan huomioon mihin kellonaikaan mainosta näytetään jotta kohderyhmä tavoittaisi mainokset mahdollisimman tehokkaasti.
Sissimarkkinointi eli Guearilla Marketing
Sissimarkkinointi on epätyypillinen markkinoinnin keino, joka tuottaa maksimituloksia minimipanoksin. Sissimarkkinointi vaatii innovatiivisuutta, luovutta ja aikaa. Sen tavoitteena on tuloksen sijaan luodaan kontakteja ja asiakasuhteita. Sissimarkkinointi voi olla myös yhteiskunnalista markkinointia. Usein markkinointitempaukset ovat sellaisia, mitä kuluttaja ei huomaa mainokseksi. Koska sissimarkkioninti on hyvin radikaalia ja sillä halutaan yllättää, liittyy siihen riskejä epäonnistua. Se saattaa aiheuttaa mielipahaa, vaaratilanteita ja sopa sekasortoa. Näitä asioita laillisuuden lisäksi täytyy mieti jo suunnittelu vaiheessa.-Elina Leppäkorpi
Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta mainontaan liittyen. Mielenkiintoista oli lukea mainonnan medioista. Mainonnassa luultavasti monet yritykset ovat ottaneet internetissä ja sosiaalisessa mediassa mainonnan myös mukaan lisäämään myyntiä. Minusta on kuitenkin hienoa, että edelleen mainontaa tapahtuu myös kaduilla. Mainosteippauksia ainakin täällä Turussa vielä näkee ja monet mainosteippaukset ovat vielä hyvällä maulla toteutettuja. Ystäväni yritys myös päivittää mainosteippauksia yrityksensä ikkunoissa tasaisin väliajoin. Uskon, että yritysten julkisivujen mainonnalle on vielä tarvetta. https://www.krmgroup.fi/mainos-ja-ikkunateippaus.html
VastaaPoistaMielenkiintoinen kirjoitus! Meillä on valomainos myös semmoinen, mitä on harkittu. Muutenkin näkyvyyttä tahdotaan parantaa katumainonnassa yleisesti ottaenkin. Kiva lukea näistä trendeistäkin, ja sitten kun vielä vertaa, minkälaisia ne trendit olivat aikoinaan.
VastaaPoistahttps://slamcon.fi/b/uudet-valotaulut-asennukset-ja-huollot-myos-tampereen-alueella
Trendejä on hyvä seurata. Meidän tytär myös aikoinaan kertoi paljon hänen markkinoinnin opinnoistaan. Hänellä on nykyään oma yritys, jolle kaipaa lisää näkyvyyttä. Sosiaalisen median lisäksi hän on aikonut investoida esimerkiks led valotauluun. https://leditaulu.fi/
VastaaPoista