Segmentointi
Tässä postauksessa kirjoitan segmentoinnista ja sen strategioista. Olen käyttänyt lähteenä Timo Ropen kirjaa: Markkinoilla menestykseen. (Rope, Inforviestintä Oy 2005 s.46-52)
Segmentointi on keskeinen osa yrityksen liike-ideaa. Yksinkertaisesti
selitettynä
se vastaa kysymykseen kenelle? Yritys jakaa potentiaaliset kuluttajat
samankaltaisuuden mukaan ryhmiin ja kohdistaa markkinoinnin tietylle/tietyille
ryhmille. Erityisesti kosmetiikkamarkkinoilla tämä näkyy hyvin. Kasvovoide on mahdotonta
myydä
niin, että
se tyydyttää
kaikkien ostajien tarpeet. Tämä liittyy siihen, että tällä hetkellä
erikoistuotteet myyvät parhaiten. Vaikka kohderyhmä on rajattu tarkasti, se
ei tarkoita sitä
että
ostajia olisi vähemmän. Fakta on kuitenkin se, että mitä pienempi yritys on, sitä
kapeammalla kokonaissegmentillä se elää. Ongelma ei juuri koskaan ole liian
kapeasta segmentoinnista. Kyse on enemmän siitä, miten yritys onnistuu
markkinoinnissa.
Kirjassa Timo Rope kuvailee segmentointia seuraavasti:
”Segmentin tulisi olla niin kapea että hirvittää.
Ja kun alkaa oikein hirvittää,
tulee ottaa vielä
puolet pois.”
Segmentoinnista liikkeelle lähteminen ja sen onnistunut
toteuttaminen ovat yrityksen markkinoinnin kivijalka. Yrityksen tavoitteet
pitäisivät olla johdettu suoraan kohderyhmästä. Jos ei tiedä kenelle myydään,
on mahdotonta onnistua markkinoinnissa.
Puhuimme luennolla erilaisista segmentointistategioista.
Otin jokaiseen kategoriaan käytännön esimerkkiä auttamaan ymmärtämään
kategorioiden erot.
Differoimaton
markkinointi, eli massa markkinointi. Tähän ryhmään kuuluvat ns. perustuotteet, joissa
tuotesuunnittelu- ja investointikustannukset ovat matalat. Esimerkkinä tästä
marketeista saatavat käsisaippuat. Niitä ostetaan. koska niitä tarvitaan eikä niissä usein olla merkkiuskollisia.
Differoitu
markkinointi, eli selektiivinen markkinointi. Tässä ryhmässä
yritykset markkinoivat erilaistettua tuotetta eri segmenteille. Esimerkkinä hammastahnat. Hammastahnoja valmistetaan useille erilaisille
kohderyhmille. Esimerkiksi
vihloville hampaille, keltaisille hampaille ja reikiintyville hampaille.
Keskitetty
markkiointi. Tässä ryhmässä yritykset
keskittyvät yhteen tai muutamaan
markkinasegmenttiin. Esimekiksi selektiiviset kosmetiikkasarjat. Yrityksillä on mahdollista saavuttaa vahva
markkina-asema valitulla segmentillä.
Segmentointikriteerit
voidaan voidaan jakaa perinteiseen malliin:
-
Alueelliset
tekijät
Nämä teoreettisesti jaotellut kohderyhmät eivät enää nykyään ole niin paikkaansa pitäviä. Se johtuu
siitä että ihmiset ovat erilaisia ja kuluttavat eritavalla erilaisissa elämänvaiheissa. Myöskään tulot ja
omaisuus eivät ole suoraan verraannollisia kulutuksen määrään.
Asemointi toimii osana segmentointia.
Se kertoo siitä kuinka tietyssä segmentissä voi kilpailla mahdollisimman
tehokkaasti. Se on parhaiten onnistunut silloin, kun tuottelle tai palvelulle
on pystytty muodostamaan erottuva ja haluttu asema. Asemointi tehdään luomalla
tuoteesta mielikuva asiakkaan mieleen. Eli tuotteen asema on ostajan mielessä.
Asemointianalyysisä varten voidaan
luoda ”asemointikarttoja” aina kahden tuoteominaisuuden eli valintakriteerin
suhteen.
Työkokemukseni
perusteella segmentoin kosmetiikkakuluttajia mielikuvallisesti seuraavasti:
”Vain perusjuttuja”
Tähän ryhmään kuuluvat eivät käytä aikaa tai rahaa kosmetiikka
ostosten tekoon, vaan tietyt hygieniatuotteet ostetaan ruokaostosten yhteydessä
supermarketeista. Eivät ole kiinnostuneita kosmetiikasta, mutta tarttuvat usein
tarjouksiin. Suurin osa tästä ryhmästä noin 60+ miehiä.
”Luomua kiitos!”
Luomua kiitos!-ryhmään kuuluvat ovat usein elintavoiltaan hyvin
luontoystävällisiä. Heille tärkeitä asioita ovat eläimet, kierrätys ja puhdas
ruoka. Ostavat kosmetiikkaa Luontaistuotekaupoista, apteekeista ja
erikoismyymälöistä. Käyttävät aikaa kosmetiikka ostosten tekoon ja ovat
kiinnostuineita ainoastaan luonnon kosmetiikasta. Usein vaativia ja tarkkoja siitä,
mistä tuotteiden pakkaukset ovat tehty ja minkälaisia raaka-aineita
kosmetiikassa käytetään.
”Tarjousvalpas”
Käyttävät kosmetiikkaa päivittäin ja ovat siitä kiinnostuneita.
Jahtaavat kaikenlaisia tarjouksia ja etuja. Saattavat hamstrata tuotteita alennusmyynneistä reilusti,
mutta normalihintaisia tuotteiden ostossa harkitsevat tarkasti. Seuraavat
mainoksia ja tietävät mistä kannattaa ostaa ja milloin mikäli haluaa säästää
rahaa. Muistavat tuotteiden hinnat ulkoa. usein jopa paremmin kuin kaupassa
työskentelevät. Tämän ryhmän asiakkaat ovat usein keski-ikäisiä naisia.
”Laatua ja vain laatua”
Käyttävät kosmetiikkaan reilusti rahaa ja panostavat
laadukkaisiin tuotteisiin. Saattavat miettiä ostopäätöksiä ja ovat usein hyvin
sarjauskollisia. Nämä seuraavat trendejä mutta ovat myös kokeilunhaluisia.
Ostavat kosmetiikkaa erikoisliikkeistä ja haluavat aina palvelua. He vaativat
myyjiltä osaamista ja henkilökohtaisuutta. Heille kosmetiikka on osa tyyliä ja
elämäntapaa ja suhteellisen korkeaa elintasoa.
Tunnistatko
näistä asiakkaasi?
-Elina Leppäkorpi
-Elina Leppäkorpi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti